Het ontstaan van Inforium

Cliënten en patiënten die hun situatie goed begrijpen, krijgen grip op hun situatie en maken betere keuzes. De zorgverlener is essentieel voor dat begrip. Alleen die kan de juiste informatie selecteren voor elke cliënt. Volgens ons begint de verbetering van de zorg dan ook op het raakpunt van zorgverlener en cliënt. Inforium is opgericht in augustus 2015 en ons doel is om de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen.

“Het is vrij eenvoudig iets simpels moeilijk te maken. Iets moeilijks simpel maken, is een enorme uitdaging.”
Dr. Markus Oei, oprichter van Inforium

Te veel informatie, te weinig onthouden

Zorgverleners informeren hun cliënten zo goed mogelijk tijdens het consult. Soms geven ze ook informatie mee naar huis. Toch begrijpen veel cliënten de informatie niet goed of onthouden ze het niet. Op internet is allerlei informatie te vinden maar die is lang niet altijd juist, of is niet van toepassing op de situatie van de cliënt. We kregen als zorgverlener steeds vaker vragen van cliënten naar aanleiding van wat ze op internet gelezen hadden. Zij wilden duidelijk meer informatie over hun situatie maar die extra informatie leidde niet tot extra begrip. Met de doorontwikkeling van internet is er alleen nog maar meer informatie beschikbaar, waar de cliënt zonder duiding niks aan heeft. Dit dilemma gaf ons het idee betrouwbare informatiebronnen te verzamelen en de mogelijkheid om die informatie van duiding te voorzien.

Verzameling betrouwbare informatie

De eerste stap naar betere informatievoorziening was het verzamelen van betrouwbare informatiebronnen, met informatie voor specifieke zorgvragen. Daarvoor is Stichting Betrouwbare Bron opgericht. Deze stichting houdt bij waar geschikte online informatie te vinden is. Zorgverleners kunnen de index van Betrouwbare Bron gebruiken als basis voor hun patiëntinformatie, en daarmee meer houvast geven aan hun cliënten.

Zorgverlener zorgt voor context

Via Stichting Betrouwbare Bron is de juiste informatie makkelijk te vinden en voor iedereen beschikbaar. Maar hoe krijg je nu precies die informatie bij de cliënt die hij of zij nodig heeft? Dat is de cruciale rol van de zorgverlener. Die weet precies welke informatie relevant is en geeft de juiste duiding mee aan de cliënt. Die context is belangrijker dan de informatie zelf: duiding geeft begrip voor de eigen situatie en grip op de eventuele behandeling. Voor die laatste stap in de informatievoorziening is Inforium opgericht.

Meer begrip met de juiste patiëntinformatie in context op de juiste plek

Klik op de afbeelding of klik hier om de video te bekijken.

Inforium brengt het bij de cliënt

Met Inforium kan de zorgverlener makkelijk voor elke zorgvraag precies de relevante informatie selecteren en via e-mail versturen. Op die manier kan bijna iedereen erbij, is de informatie makkelijk te bewaren en altijd terug te zien in diezelfde context. Gewoon via e-mail. Inforium is hét distributiemiddel om eenvoudig en met respect voor privacy de juiste informatie bij de cliënt te krijgen.

Consult en behandeling op hoger niveau

Met Inforium kunnen zorgverleners op maat informatie versturen vanuit allerlei betrouwbare bronnen, inclusief hun eigen materiaal. Het is multimediaal en herhaalbaar en wordt door patiënten zeer goed geaccepteerd. Die bellen minder vaak met vragen, komen minder vaak op consult, hebben een hogere therapietrouw en maken andere keuzes.

Wilt u meer weten over wat Inforium voor uw organisatie en uw cliënten kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Samen gaan we voor betere zorg.